12 november 2021
Samen werken, samen sterker!
Op 28, 29 en 30 oktober vond de Hacking Health Amsterdam 2021 plaats. Tijdens deze hackathon werden ongewone oplossingen bedacht voor actuele en urgente vraagstukken die spelen op het gebied van zorg en welzijn. De deelnemende teams probeerden met hun ideeën bij te dragen aan nog betere zorg in en rond Amsterdam.
Monique de Tombe, Ilse de Groot, Ellen Bisschoff en Floor Driessen deden namens ICSzorg hieraan mee. Om zorgvragen te benaderen vanuit een ‘huisvestingsblik’ lijkt in eerste instantie misschien niet vanzelfsprekend. Maar opvallend vaak ligt een belangrijk deel van de oplossing in de manier waarop de leefomgeving is vormgegeven en wordt gebruikt.
Monique bracht samen met Adinda Uittenbogaard van Reade een probleem in dat gericht was op het tekort aan rolstoelgeschikte woningen voor mensen die na revalidatie naar hun eigen wijk willen terugkeren. Hun team heeft daarop de WoonSwapp bedacht. WoonSwapp is een platform dat bewoners van een potentieel aanpasbare woning verleidt om te verhuizen, zodat die woning vrijkomt voor een rolstoelgebruiker. Het idee is doorontwikkeld tot een prototype voor het stadsdeel West en getoetst door een ervaringsdeskundige.
Adinda: “Het mooie van dit plan is dat het op relatief korte termijn inzetbaar is, schaalbaar is van Amsterdam West naar heel Amsterdam én het de inclusiviteit van een wijk vergroot. Daarnaast past het binnen het grotere plaatje van woningnood in de grote Nederlandse steden: scheefwonen aanpakken en doorstroom bevorderen door het herbestemmen van bestaand vastgoed.”
Monique: "Het in contact zijn met een ervaringsdeskundige is van onschatbare waarde."
Eerste Hulp Bij Dakloosheid was het concept van het team van Ellen om dakloze Amsterdamse jongvolwassenen meteen, vanaf dag één, op een logische manier wegwijs te maken in alle mogelijkheden om snel hulp te krijgen. Het is nog maar een eerste idee, maar Ellen hoopt dat ze pitcher HVO Querido en andere zorgverleners voldoende inspiratie heeft gegeven voor een vervolg.
Het team van Ilse is zo enthousiast geworden, dat ze na de hackathon starten met een experiment om zo het idee een vlucht te geven. Ze bedachten een manier om gebruik van technologie onder ouderen te bevorderen. Een tot de verbeelding sprekend voorbeeld is robot Tessa. Tessa helpt structuur in hun dagelijkse leven te brengen, bijvoorbeeld door suggesties te doen voor activiteiten zoals koffiedrinken. Ouderen zijn vaak terughoudend in het gebruik hiervan als dit wordt geadviseerd door zorgmedewerkers of mantelzorgers. Het idee is om mensen die robot Tessa al gebruiken als ervaringsdeskundigen in te zetten. Door de ervaringsdeskundigen in contact te brengen met mensen voor wie Tessa een uitkomst kan bieden, wordt de overstap laagdrempeliger.
Ilse: "Durf in je netwerk om hulp te vragen. Samen werken, samen sterker!"
Alle deelnemende teams volgden een zelfde proces van ‘design thinking’. Hierbij bleek de faciliterende kennis en kunde van ICS alle groepen ten goede te komen. Vooral de combinatie van diverse teams en de brainstormfase leverde per vraagstuk een opbrengst op van tientallen verschillende ideeën. Ellen: “Soms gaat het meer om het verbinden en zichtbaar maken van al bestaande oplossingen, dan om een nieuw idee toe te voegen.” Een mooi voorbeeld daarvan is het concept van het team van Floor. Daar leeft de wens om iedereen in het verpleeghuis een betekenisvolle dag te geven. De uitkomst hiervan is een uitleenservice met allerlei middelen die mensen met dementie kunnen helpen bij het dagelijks leven. Eigenlijk een speel-o-theek voor oudevandagen; van zorgrobot tot snoezeldeken. De gebruikers kunnen ze uitproberen en na verloop van tijd ruilen of teruggeven; laagdrempelig, goedkoop en duurzaam.
Floor: "Het gaat over verbinden en ontsluiten van alle goede oplossingen die er al zijn."
Floor: “De mooiste opbrengst van de hackathon was wat mij betreft de constatering van zorgorganisatie Evean dat het creatieve proces echt heeft geleid tot anders kijken. De zorg is zo gewend om de dingen te doen zoals zij deze altijd doen. Maar waarom? Vragen blijven stellen en vanuit verschillende invalshoeken oplossingen onderzoeken, doorontwikkelen, toetsen en verbeteren is eigenlijk de basis voor elke verbetering.”
Ben je nieuwsgierig hoe het afloopt, wil je meehelpen om onze ideeën een stap verder te brengen of wil je weten wat design thinking voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met één van onze ‘hackers’!